TELLUS Program a szentesi Klauzál Gábor Általános Iskolában

Nyomtatóbarát változat

 

Programunk mottója „Ha valaki nem ismer valamit, azt nem is szereti, amit nem szeret, azt nem becsüli, következésképpen nem is oltalmazza.” (Dr. Tóth Albert)

A TELLUS Oktatási Programot az iskola igazgatója és a szülők is nagy örömmel fogadták.
A szervezőmunkát én, mint osztályfőnök vállaltam magamra. Munkám legfőbb segítője a természetismeret tantárgyat oktató kolléga, Fazekas Petra volt. Együtt dolgoztuk ki a tananyaghoz a kiegészítéseket a kapott füzetek és CD segítségével. Néhány óra keretében azonban más tantárgyat tanító kollégák (technika, rajz, honismeret) is csatlakoztak a Program megvalósításához.
Intézményünk a 6.b osztály tanulóival valósítja meg a TELLUS Programot a természetismeret órákhoz kapcsolódóan. Ennek keretében három gazdaságlátogatáson vettünk részt.

Vadlesen Szegváron

2012. Február 15-én „vadlesen” vettünk részt Szegváron, Gémes László polgármester, fiatal gazdálkodó meghívása révén. Öt terepjáróval jártuk végig a falu határát és megfigyeltük a vadon élő állatokat. A helyi vadásztársaság vezetője kalauzolt bennünket, aki elmondta, hogy a vadásztársaság látja el a vadon élő állatokat télen táplálékkal. Megfigyeltük az őzek, fácánok, nyulak és a madarak etetését. Ezután ellátogattunk vendéglátónk, Gémes László farmjára. Felültünk a traktorokra és a kombájnra. Kezünkből etettük a borjakat és a kis pónikat. Rácsodálkoztunk a vietnámi malacokra, melyekkel korábban még nem találkoztunk. Megnéztük, hogyan és milyen táplálékkal etetik az állatokat. Utunkra a kölyök beagle kiskutya kísért el bennünket és tette vidámmá a délutánunkat.

A keltetéstől a vágóhídig - Kacsatenyésztés Szentesen

Március 8-án először egy keltetőben ismerkedtünk meg a nagyüzemi tojáskeltetéssel. Megtudtuk, hogy mennyi idő alatt kelnek ki a tojásból a különböző szárnyasok. Összehasonlítottuk a tyúk-, kacsa-, liba- és strucctojást. Megnéztük, hogyan lámpázzák a tojásokat, hogy kiválasszák a nem megfelelőeket. Minden tanuló kapott 2 db kifújt, fertőtlenített lúdtojást, melyet a rajzórán megfestettek a húsvéti ünnepekre. Ezután a „kacsaóvodában” csodáltuk meg a 19 ezer db 3 napos kiskacsát, melyek teljesen elbűvöltek bennünket. Programunkat az alsóréti telepen az idősebb kacsaállomány megtekintésével fejeztük be. Itt nevelik fel a kacsákat, és innen kerülnek a vágóhídra a Hungerit Zrt-be, ahol feldolgozzák őket. Megtanultuk, hogy mennyi idő szükséges a pecsenyekacsa tenyésztéshez. A telep mellett két szép fehér lóval is megbarátkoztunk, s a délutáni alma uzsonnánkat mind megetettük velük. Hazafelé az utunk során megálltunk egy vaddisznótelep mellett, ahol az anyakoca éppen a kölykeit szoptatta. Visszatérve az iskolába, az ajtóban Áfonya a vadászgörény várta kis csapatunkat.

Csuli születése - Szarvasmarha tenyésztés Szentesen

Március 19-én  Kellerné Mencser Mária telepvezető természetismeret órán egy interaktív diás beszélgetés formájában bemutatta a kunszentmártoni út melletti szarvasmarhatelepet, ahová ezután együtt ellátogattunk. Itt 1147db szarvasmarhát tenyésztenek. Látogatásunk során szemtanúi lehettünk egy gyönyörű kisborjú világra jöttének. Élményt jelentett, hogy az ellés során láthattuk a köldökzsinórt, a magzatburkot és azt, amint a boci megpróbál lábra állni. Mi a születés csodálatos pillanatának lehettünk részesei. Ő pedig osztályunk tanulóit láthatta elsőként. A boci a CSULI nevet kapta tőlünk.
Majd megnéztük, hogyan fejik nagyüzemi módon a teheneket. Megtudtuk, hogy a naponta fejt 11 ezer liter tejet részben Szentesre a tejboltba, részben Székesfehérvárra a tejfeldolgozóba szállítják, ahonnan ALFÖLDI TEJ elnevezéssel kerül a boltokba. A következő hétfőn a telep vezetője küldött nekünk 5 liter tejet, melyet megaltattunk és túrót készítettünk belőle a tanulókkal.

E tanulmányi kirándulások lehetőséget teremtettek arra, hogy a gyermekek saját természetes környezetükben figyeljék meg az állatokat és a környezetükkel való kapcsolatukat. A megfigyelt élőlények tanulmányozása során a tanulók közvetlen érzelmi kapcsolatba kerültek velük. Számukra fontos a tapasztalás, az élményszerűség, az esztétikai, érzelmi viszonyulás létrejötte. Ebben rejlik az élet szépsége, csodálatos varázsa. Ezt a szépséget kell megláttatnunk tanítványainkkal, s csak így várhatjuk el, hogy belőlük is a természetet, annak megismert formáit, értékeit védő, oltalmazó felnőttek váljanak. Ehhez olyan módszerekre, eljárásokra van szükség, amelyeknek személyiségformáló hatása lényegesen sokoldalúbb. Az aktív megismerő, felfedező tanulási folyamatot segítette a TELLUS program három gazdaságlátogatása, amellyel tartósan tudjuk biztosítani a kíváncsiságot, az ismeretszerzés fontosságát. Így élik át a tanulók a felfedezés örömét, mint a legfontosabb tanulásra ösztönző motívumot.
Összességében olyan élményekben volt részünk, melyekre a gyerekek hosszú időn keresztül emlékezni fognak. Amit gyakorlatban megtapasztaltak, azt biztosan meg is tanulták.

Molnárné Szalai Edit, osztályfőnök
Klauzál Gábor Általános Iskola, Szentes